Η αλληλουχία των διαδικασιών – μαθαίνω, νοιάζομαι, συμμετέχω και δραστηριοποιούμαι – δεν είναι απλή. Είναι πολυσύνθετη, γεμάτη εμπόδια, με συχνές απογοητεύσεις. Αν κατορθώσουμε και δημιουργήσουμε στα παιδιά τη διάθεση να κινητοποιηθούν έστω και στο ελάχιστο, στο μέτρο που το καθένα τους μπορεί, τότε υπάρχουν πολλές πιθανότητες να τα δούμε ενεργούς αυριανούς πολίτες!
Οι βασικότεροι στόχοι της εκπόνησης όλων των εκπαιδευτικών προγραμμάτων της ΑΜΚΕ Ζω.Ε.Σ. είναι οι μαθητές, μικροί και μεγάλοι, να δούνε τη ζωή μέσα και από τα μάτια αδέσποτων ζώων, ώστε να νιώσουν όπως νιώθουν και εκείνα. Να καταλάβουν πως και τα ζώα νιώθουν όπως νιώθουμε και εμείς και έχουν τις ίδιες βασικές ανάγκες. Έχουν δικαιώματα μα τους λείπει η φωνή για να τα διεκδικήσουν και για αυτό έχουν όλους εμάς. Να συνειδητοποιήσουν τις υποχρεώσεις των ανθρώπων απέναντι στα ζώα συντροφιάς και πως τα ζώα δεν είναι παιχνίδια ή αντικείμενα με ημερομηνία λήξης. Να προτείνουν τρόπους αντιμετώπισης της εγκατάλειψης και κακοποίησης των ζώων συντροφιάς και να αντιληφθούν τη μέγιστη σημασία της υιοθεσίας ενός αδέσποτου ζώου. Να καλλιεργήσουν δεξιότητες ώστε να αναλάβουν δράσεις ενημέρωσης της σχολικής και τοπικής κοινότητας για την πρόληψη της εγκατάλειψης ζώων, για την προστασία των αδέσποτων της περιοχής, καθώς και για την προώθηση υιοθεσιών μέσω Δήμων των οποίων τα κυνοκομεία είναι συχνά χώροι κολαστηρίων για ζώα.
Να μάθουν να κατονομάζουν τα συναισθήματα τους και τα συναισθήματα των άλλων και να κατανοήσουν την αρετή της ενσυναίσθησης, αναπτύσσοντας παράλληλα αισθήματα φροντίδας και υπευθυνότητας για άλλες μορφές ζωής. Να κατανοήσουν τί σημαίνει ευζωία ενός ζώου και να γνωρίσουν τις βασικές υποχρεώσεις ενός υπευθύνου κηδεμόνα ζώου, αλλά και να προβληματιστούν σε συγκεκριμένες καταστάσεις που τους δίνονται, να εκφράσουν τα συναισθήματα τους και να δώσουν λύσεις.
Τα παιδιά εξοικειώνονται με την παρουσία ενός εκπαιδευμένου σκύλου μέσα στην τάξη και τη συμμετοχή του στην εκπαιδευτική διαδικασία και εξασκούνται ολόπλευρα στη βιωματική μάθηση. Αρχίζουν και αγαπούν τη διαδικασία του γραψίματος και της αποκτούν φιλαναγνωσία όσο υπάρχει ένας ξεχωριστός «συμμαθητής» μέσα στην τάξη! Διευρύνουν τη φαντασία τους, απελευθερώνουν τη σκέψη τους και βιώνουν στιγμές ευχαρίστησης μέσα από δράσεις δημιουργικής γραφής που αφορούν τα ζώα.
Μέσω των εκπαιδευτικών τους προγραμμάτων, της ενημέρωσης μαθητών τόσο σε θεωρητικό πλαίσιο όσο και της συμμετοχής και εξοικείωσης τους με έμπρακτες δραστηριότητες, είτε μέσω του οπτικοακουστικού υλικού είτε μέσω των σκύλων που συμμετέχουν σε βιωματικές δράσεις επιδιώκεται να προωθηθεί:
– Η ευαισθητοποίηση των παιδιών για τις αξίες του σεβασμού και της αγάπης στα ζώα και στο περιβάλλον .
– Η ενεργός συμμετοχή των παιδιών, μέσα από προσιτές και εύκολες δραστηριότητες
– Η δημιουργία κινήτρων για αναλάβει δράση ο καθένας τους όπως μπορεί με την καθοδήγησή σας αλλά και του εκπαιδευτικού της τάξης, εφόσον επιθυμεί να συνεργαστεί μαζί μας
– Η σταδιακή αλλαγή των στάσεων και αντιλήψεων στον ευρύτερο κοινωνικό ιστό, ως προς το περιβάλλον και τα ζώα και η αναγνώριση της σχέσης αλληλεπίδρασης και αλληλεξάρτησης των οργανισμών με το περιβάλλον στο οποίο ζουν
– Η συνειδητοποίηση των κοινωνικών προβλημάτων και η καλλιέργεια της ικανότητας του μαθητή να συμμετέχει στις προσπάθειες για την επίλυσή τους
– Η διαμόρφωση της προσωπικής ευθύνης, της αυτογνωσίας και της ανάπτυξης σεβασμού και αλληλεγγύης
– Η κατάκτηση της ικανότητα της συναισθηματικής συμμετοχής και της διανοητικής και συναισθηματικής ανάπτυξης
– Η ανάπτυξη των αναγκαίων στάσεων και των κοινωνικών, αυτογνωσιακών, (μετα-)γνωστικών και μεθοδολογικών ικανοτήτων που απαιτεί η αυτορρυθμιζόμενη μάθηση (“μαθαίνω πώς να μαθαίνω”)
– Η ενίσχυση ικανοτήτων όπως : η συνεργασία, το ομαδικό πνεύμα, η αυτοπειθαρχία, η θέληση, η υπευθυνότητα, η υπομονή, η επιμονή, το θάρρος, η αυτοεκτίμηση, η αυτοπεποίθηση, η ελεύθερη και δημοκρατική έκφραση. Ηθικών αξιών όπως: η τιμιότητα, η δικαιοσύνη, η αξιοκρατία, ο σεβασμός αντιπάλων, ο αυτοσεβασμός, η μετριοφροσύνη, η συνετή αντιμετώπιση της νίκης και ήττας
Οι μαθητές που συμμετέχουν στα εκπαιδευτικά προγράμματα έχουν τη δυνατότητα να οικοδομήσουν γνώσεις, να αναπτύξουν δεξιότητες και να ασκηθούν στην παρατήρηση συμπεριφορών ζώων, να ενισχύσουν τη συλλογικότητα, τον εθελοντισμό και τη συνεργασία και να προσαρμοστούν στην λειτουργία και τους κανόνες της ομάδας. Παράλληλα να διευρύνουν τους ορίζοντές τους μέσα από τη συζήτηση, την επιχειρηματολογία και την επικοινωνία, να αναπτύξουν κριτική και δημιουργική σκέψη για την αναβάθμιση του περιβάλλοντος και να δημιουργήσουν στάσεις, συμπεριφορές και προωθήσουν ανάλογα μηνύματα προς την οικογένεια, τους φίλους, την κοινωνία και τους φορείς της.
Εξάλλου, η εκπόνηση φιλοζωικών και περιβαλλοντικών εκπαιδευτικών προγραμμάτων, οφείλει μεταξύ των άλλων, να αποτελεί διαδικασία μάθησης και εργαλείο ζύμωσης των παιδιών με τα σημερινά φιλοζωικά και περιβαλλοντικά ζητήματα, αποτελεσματικότερης ανάδειξης της τοπικής περιβαλλοντικής προβληματικής, αλλά και ενημέρωσης και ευαισθητοποίησης όλων, για το περιβάλλον μέσα στο οποίο ζούμε, αναπνέουμε, δραστηριοποιούμαστε, δημιουργούμε.
Οι πιο πάνω στόχοι δεν ολοκληρώνονται από τη μια μέρα στην άλλη. Δεν είναι μία ή πολλαπλές δράσεις. Είναι ένα πλαίσιο δραστηριοτήτων χωρίς ημερομηνία λήξης. Είναι τρόπος ζωής και συνολικότερης συμπεριφοράς προς τον περιβάλλοντα – γειτονικό χώρο στον οποίο ζουν οι μαθητές, οι δάσκαλοι, οι γονείς, όλοι μας. Δεν αφορά μόνο στο τώρα, αλλά και στο αύριο και εμείς έχουμε όλη τη διάθεση να σταθούμε δίπλα τους.
Οι Ζω.Ε.Σ. εκπονούν τα εκπαιδευτικά τους προγράμματα αφιλοκερδώς, συνεργάζονται με εκπαιδευτικούς τους οποίους και στηρίζουν στην εύρεση υλικού αλλά και στους τρόπους χρήσης των φιλοζωικών βιβλίων που έχουν εκδοθεί για τη στήριξη και μετάδοση του έργου τους, ενώ σε αυτή την τόσο δύσκολη περίοδο για όλους έχουν ετοιμάσει τηλεδιασκέψεις με στόχο να καταφέρουν έστω και με αυτόν τον τρόπο να «επισκεφθούν» όλα τα σχολεία της χώρας καθώς ο σεβασμός στα ζώα και η δύσκολη ζωή που πολύ συχνά αυτά περνούν δεν μπορεί να καθυστερήσει στην αλλαγή της λόγω της πανδημίας.
Οι Ζω.Ε.Σ. παράλληλα, άμεσα ανταποκρινόμενες στις απαιτήσεις των καιρών, έχουν καταρτίσει διαδικτυακά εκπαιδευτικά προγράμματα για όλη την Ελλάδα και το εξωτερικό καταφέρνοντας έτσι να συνεχίσουν απερίσπαστες το έργο τους σε δύσκολες συνθήκες που βρέθηκε η χώρα, σε όλα τα σχολεία ακόμη και στα πιο απομακρυσμένα.